صفحه اصلی / سایر رسانه ها / راهنمای خرید دوچرخه کورسی
ثبت نام در سایت
 
ترافیک دانلود از سایت اسپورت دانلود نیم بها محاسبه می شود
خرید دوچرخه کورسی

راهنمای خرید دوچرخه کورسی

دوچرخه کورسی به دوچرخه­‌هایی گفته می­شود که مناسب جاده هستند. بنابراین این وسیله قابلیت طی کردن مسافت‌­های طولانی و پیست­‌های مسابقه­ای صاف را دارد. همچنین اولین و بهترین انتخاب برای ورزشکاران بوده و وسیله‌­ی مناسبی جهت پرورش اندام به شمار می­‌رود. مدل­‌های این وسیله به حدی زیاد است که ممکن است فکر کنید چطور یک دوچرخه کورسی استاندارد و مناسب تهیه کنم. بنابراین خواندن این مطلب راهنما خیلی به کارتان می­آید. همراه ما بمانید و با ویژگی­‌ها، انواع، مزایا و معایب این وسیله­‌ی پرطرفدار آشنا شوید.

 

در این مقاله می­خوانید:

  • نقد و بررسی دوچرخه کورسی
  • مشخصات و ویژگی­ها
  • انواع
  • نکات مهم خرید
  • مزایا
  • معایب
  • قیمت
  • سخن پایانی

نقد و بررسی دوچرخه کورسی

اولین دوچرخه­‌های تولید شده در دنیا از نوع کورسی بودند. این وسیله مناسب جاده در انواع و اقسام مختلفی تولید و به بازار عرضه شده است. بنابراین اگر قصد خرید دوچرخه کورسی را داشته باشید، از طرفی تازه کار هم باشید ممکن است چالش­‌های متعددی  پیش روی‌تان قرار بگیرد. بنابراین یک راهنمای خرید که همه چیز از ویژگی­‌ها و مشخصات دوچرخه کورسی و بیان مزایا و معایب گرفته تا معرفی و بررسی انواع مدل­‌های آن را برای‌تان توضیح دهد بسیار به کارتان خواهد آمد.

مشخصات دوچرخه جاده­ای (کورسی)

آنچه دوچرخه کورسی را از سایر دوچرخه­‌ها متمایز می­‌کند، طراحی خاص و منحصرفرد فرمان و طوقه است. این وسیله تفاوت­‌های بسیاری در شکل تایر، طراحی بدنه، وزن، سیستم تعلیق و کمک فنر، پدال، سرعت، فرمان و غیره دارد. برویم تا با قسمت­‌های مختلف آن آشنا شویم.

 

  • تایر: تایرهای نازک و بدون عاج
  • طراحی بدنه: طراحی بدنه منحصر به فرد با استفاده از آلیاژ­های سبک وزن و البته گران‌­قیمت
  • فرمان: فرمان خمیده رو به پایین
  • مسیر و زمین: مسیر مناسب برای دوچرخه­‌های کورسی مسیرهای صاف و بدون فراز و نشیب است.
  • وزن: دوچرخه‌­های کورسی یا جاده­‌ای از بدنه­‌ی سبکی برخوردار هستند. از این رو سرعت آن‌ها بسیار زیاد است.
  • سیستم تعلیق و فنر: طراحی و کاربری دوچرخه‌­های کورسی به صورتی است که به فنر نیاز ندارند. مدل­‌های کوهستانی در قسمت­‌های جلو و عقب دارای فنر هستند.
  • پدال: پدال­ یکی از اجزای مهم هر نوع دوچرخه­‌ای است. نوع پدال در مدل­‌های جاده‌­ای قفل دار است. قفل این پدال­‌ها بسیار سفت بوده به سختی باز و بسته می­‌شوند. در حالی که مدل‌­های کوهستانی دارای پدال متفاوت و قفل کفش‌­هایی نسبتا شل هستند. از طرفی مدل­‌های ساده و شهری پدال ساده و غالبا بدون قفل دارند.
  • سرعت: توجه داشته باشید که تایرهای نازک، بدنه سبک وزن، فرمان خمیده همگی از دلایل سرعت بالای دوچرخه­‌های کورسی هستند. بنابراین اگر سرعت در اولویت شما نیست یا به آن نیازی ندارید و به بیانی دیگر دوچرخه‌­ای با سرعت متوسط یا کم را ترجیح می­‌دهید، بهتر است انواع دیگر دوچرخه از جمله­ مدل­‌های ساده یا کوهستانی را هم مورد بررسی قرار دهید.

خرید دوچرخه کورسی

انواع دوچرخه­‌های کورسی

هرکدام از دوچرخه­‌های ‌ساده، کوهستانی، کورسی (جاده‌­ای) و غیره انواع مختلفی دارند. در این بخش به معرفی انواع دوچرخه کورسی می­‌پردازیم.  تمامی این مدل‌ها کاربری مشابهی دارند اما جزئیات بدنه و طراحی آن­‌ها به نحوی متفاوت است. همین موضوع باعث شده کسانی که قصد خرید مدل کورسی یا جاده‌­ای را دارند سردرگم شده و نتوانند نوع مناسب خود را بیابند. در ادامه نام هرکدام از این انواع و نکاتی جهت خرید بهتر را ذکر کردیم.

  • کورسی رشته استقامت
  • کورسی تایم تریل
  • کورسی مخصوص پیست

نکات مهم خرید

دوچرخه کورسی انواع مختلفی دارد و ویژگی­‌های ظاهری و کاربری آن طوری است‌ که باید با شناخت و آگاهی از ویژگی­‌های آن، اقدام به خرید کنید. زیرا ممکن است وسیله­‌ای که خریداری کرده‌­اید با خواسته‌­ها و نیازهای شما تطابق نداشته باشد.

موردی که به عنوان نکته مهم در خرید دوچرخه کورسی باید به آن دقت داشته باشید طراحی و تعداد دنده­‌های آن است. طراحی دنده در مدل­‌های کورسی متفاوت است. همچنین ممکن است مسیرهای متفاوتی که شیب­‌های متفاوت دارند را طی کنید و به تعویض دنده نیاز خواهید داشت. از این رو در هنگام انتخاب و خرید باید به قابلیت تعویض دنده در آن اهمیت بیشتری بدهید.

در نظر داشته باشید که تولید مدل‌­های کورسی به دلیل طراحی منحصر به فرد و پیچیده غالباً توسط شرکت­‌های معتبر انجام می­گیرد. با این­‌حال برای تشخیص دوچرخه کورسی اصل از فیک بهتر است به وزن، طراحی و قیمت آن توجه داشته باشید. محصولات فیک اغلب با طراحی ناموزون، وزن زیاد و قیمت نامتعارف به فروش می­رسند.

مزایا

تنوع زیاد، کیفیت بالای قطعات، سرعت بالا، کاربری چند منظوره (گردشگری، مسافرت و ورزش)، زیبایی و ظرافت، ایمنی و استحکام از جمله مزایای دوچرخه کورسی هستند. هرچند که مدل‌­های کورسی خصوصاً مدل‌­های جدید آن از طراحی ایمن‌­تری برخوردارند، اما نمی‌­توان گفت که کاملاً عاری از خطر هستند. به بیانی دیگر احتمال خطر و حادثه در دوچرخه سواری به خصوص در مسیرهای طولانی و با سرعت بالا وجود دارد. بنابراین حتی با خرید پیشرفته‌­ترین وسیله نیز همیشه باید احتیاط را رعایت کنید.

معایب دوچرخه کورسی

حالا که دوچرخه‌­های کورسی را معرفی و ویژگی‌­ها و مزایای آن را شرح دادیم، بهتر است در مورد معایب این وسیله هم اطلاعاتی داشته باشید. دو ایراد اساسی وارد بر این دوچرخه‌­ها قیمت بالا و عدم امکان استفاده در ترافیک سنگین، جاده‌­های ناصاف و محیط­‌های درون شهری است.  همچنین این دوچرخه‌­ها سبک وزن هستند پس اگر در مسیری طولانی و با سرعت بالا رانده شوند احتمال تصادف یا زمین­ خوردن وجود دارد.

قیمت دوچرخه کورسی

وزن و جنس بدنه دو عامل مهمی هستند که بر قیمت دوچرخه کورسی تأثیر می­‌گذارند. البته نباید از نقش برند و اصالت آن نیز غافل شد. برندهای خارجی متعددی از جمله اسکات، جاینت، مدیرا، پژو، KTM و ژیتان انواع طرح‌­های دوچرخه کورسی را به بازار عرضه می­‌کنند. لازم به ذکر است که نوسانات ارز  و دلار بر قیمت نهایی این وسیله تأثیر مستقیم دارد و ما هم بیشتر از همه در معرض این نوسانات قرار داریم.

سخن پایانی

دوچرخه کورسی مناسب جاده و مسیرهای صاف و هموار است. این دوچرخه سبک وزن کاربری متنوعی از جمله‌ ورزش، مسافرت و گردشگری دارد. در هنگام خرید باید به جنس بدنه، تایرها، وزن، آلیاژ مورد استفاده و برند‌ آن دقت داشته باشید. لازم به ذکر است که خرید اینترنتی از جمله خرید اینترنتی دوچرخه همیشه می­تواند در این شرایط به کارتان بیاید؛ زیرا اطلاعات مفیدی درباره محصولات مختلف در فضای اینترنت وجود دارد که شما می­توانید پس از مطالعه­‌ی دقیق و بررسی مدل­‌های مختلف خرید خود را انجام دهید و خریدی صحیح داشته باشید.

نوبیتکس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *