صفحه اصلی / اخبار ورزشی / سهمیه استقلال در لیگ قهرمانان به کدام تیم می‌رسد؟
ثبت نام در سایت
 
ترافیک دانلود از سایت اسپورت دانلود نیم بها محاسبه می شود
استقلال

سهمیه استقلال در لیگ قهرمانان به کدام تیم می‌رسد؟

در صورت قطعی شدن حذف استقلال از آسیا، سهمیه این تیم در لیگ قهرمانان آسیا به ترتیب به تیم دوم تا هشتم لیگ بیست و دوم که توانسته مجوز حرفه‌ای اخذ کند، خواهد رسید.

تغییر فرمت زمانی لیگ قهرمانان آسیا از “بهار – پاییز” به “پاییز – بهار” باعث شد که تعیین سهمیه‌های نخستین فصل با فرمت جدید (۲۴-۲۰۲۳) به صورت ویژه‌ای انجام شود. سهمیه ایران در فصل ۲۴-۲۰۲۳ به صورت ۱+۳ تعیین شده که فدراسیون فوتبال سه سهمیه مستقیم را بین قهرمان لیگ بیست و یکم (۰۱-۱۴۰۰)، بیست و دوم (۰۲-۱۴۰۱) و قهرمان جام حذفی ۰۱-۱۴۰۰ و تک سهمیه پلی‌آف را به قهرمان جام حذفی ۰۲-۱۴۰۱ اختصاص داده است.

با این حال بدهی‌های مالی باشگاه استقلال به استراماچونی، پادوانی و احمد موسوی باعث شده که تکلیف یکی از سهمیه‌ها یعنی قهرمان لیگ بیست و یکم مشخص نباشد. به همین بهانه، این سوال به وجود می‌آید که در صورت قطعی شدن حذف استقلال از لیگ قهرمانان آسیا، سهمیه آبی‌ها به کدام تیم می‌رسد؟

قاعده کلی که به خاطر شرایط ویژه‌ لیگ قهرمانان فصل ۲۴-۲۰۲۳ در نظر گرفته شده به این شکل است که هر تیمی نتواند مجوز حرفه‌ای کسب کند، سهمیه به تیم دوم تا هشتم لیگ امسال (فصل ۰۲-۱۴۰۱) تعلق می‌گیرد و دیگر به رتبه‌بندی لیگ پارسال (۰۱-۱۴۰۰) مراجعه نمی‌شود. طبق این قاعده در صورتی که مجوز حرفه‌ای نگرفتن استقلال قطعی شود، سهمیه به ترتیب اولین تیمی از بین تیم‌های دوم، سوم، چهارم تا هشتم لیگ بیست و دوم که توانسته مجوز حرفه‌ای کسب کند، تعلق خواهد گرفت. به این ترتیب رقابت در نیمه بالایی جدول در سه هفته پایانی لیگ بیست و دوم از اهمیت بالایی برخوردار است چرا که هر کدام از تیم‌هایی که مجوز حرفه‌ای اخذ کرده باشند و در بین رتبه دوم تا هشتم قرار دارد، این شانس را دارد که سهمیه لیگ قهرمانان آسیا کسب کند. با این حال سناریوهایی وجود دارد که بیشتر از یک سهمیه آسیایی آزاد می‌شود که در ادامه می‌خوانید:

قهرمانی پرسپولیس در لیگ برتر و جام حذفی: پرسپولیس سهمیه سوم مستقیم لیگ قهرمانان آسیا را با قهرمانی در لیگ بیست و دوم کسب می‌کند. در چنین شرایطی دو سهمیه آزاد می‌شود که یکی سهمیه مستقیم استقلال به خاطر قهرمانی در لیگ بیست و یکم و دیگری سهمیه پلی‌آف پرسپولیس به واسطه قهرمانی در جام حذفی ۰۲-۱۴۰۱ است. با این اوصاف، یک سهمیه مستقیم و یک سهمیه پلی‌آف به ترتیب به دو تیم از تیم‌های دوم تا هشتم لیگ امسال که مجوز حرفه‌ای اخذ کرده‌اند خواهد رسید.

در صورتی که جدول لیگ برتر در پایان فصل به شکل پایان هفته بیست و هفتم باقی بماند، سهمیه مستقیم به تیم دوم یعنی سپاهان (در صورتی که مجوز حرفه‌ای گرفته باشد.) می‌رسد و سهمیه پلی‌آف به دلیل این که استقلال به عنوان تیم سوم نتوانسته مجوز حرفه‌ای بگیرد به ترتیب به تیمی از بین رتبه چهارم تا هشتم می‌رسد که مجوز حرفه‌ای گرفته باشد. با توجه به این که در حال حاضر تراکتور، گل‌گهر، مس رفسنجان، فولاد و آلومینیوم در رتبه‌های دوم تا هشتم قرار دارند و به احتمال زیاد همه‌شان مجوز حرفه‌ای اخذ می‌کنند، جایگاه چهارمی لیگ برتر از اهمیت بالایی برخوردار خواهد بود چرا که می‌تواند سهمیه پلی‌آف لیگ قهرمانان آسیا را به خود اختصاص دهد.

قهرمانی استقلال در لیگ برتر و جام حذفی: چنین شرایطی باعث می‌شود که سه سهمیه آزاد شود؛ سهمیه مستقیم قهرمان لیگ بیست و یکم و بیست و دوم و سهمیه پلی‌آف قهرمان جام حذفی ۰۲-۱۴۰۱. این وضعیت منجر به این می‌شود که این سه سهمیه بین سه تیم دوم تا هشتم لیگ بیست و دوم که مجوز حرفه‌ای اخذ کرده‌اند، برسد. با این اوصاف، در صورتی که تمام تیم‌های دوم تا هشتم مجوز حرفه‌ای گرفته باشند، تیم پنجم لیگ برتر امسال هم سهمیه پلی‌آف لیگ قهرمانان آسیا را می‌گیرد.

قهرمانی استقلال در جام حذفی: سهمیه پلی‌آف ایران به ترتیب به نخستین تیم از بین تیم‌های دوم تا هشتم می‌رسد که مجوز حرفه‌ای اخذ کرده باشد. در حال حاضر سپاهان تیم دوم جدول رده‌بندی است که به احتمال فراوان مجوز حرفه‌ای می‌گیرد و در نتیجه سهمیه پلی‌آف به این تیم خواهد رسید.

قهرمان لیگ بیست و دوم و/یا جام حذفی ۰۲-۱۴۰۱ مجوز حرفه‌ای نگرفته باشد (به جز استقلال): در این شرایط بین دو تا سه سهمیه آسیایی آزاد می‌شود که سهمیه‌ها به مانند نمونه‌های قبلی بین تیم‌های دوم تا هشتم لیگ بیست و دوم تقسیم خواهد شد.

شرایطی که در بالا اشاره شد با فرض صادر نشدن مجوز حرفه‌ای استقلال است. البته همچنان وضعیت مجوز حرفه‌ای باشگاه نساجی به عنوان قهرمان جام حذفی فصل گذشته مشخص نیست. در صورتی که این باشگاه هم نتواند مجوز حرفه‌ای کسب کند، یک سهمیه مستقیم دیگر هم آزاد خواهد شد. نکته حائز اهمیت این است که در صورتی که تیم‌های دوم تا هشتم نتوانسته باشند مجوز حرفه‌ای بگیرند، سهمیه‌های بلاتکلیف ایران می‌سوزد و به کشورهای دیگر می‌رسد.

نوبیتکس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *