صفحه اصلی / اخبار ورزشی / این نمایش را متوقف کنید
ثبت نام در سایت
 
ترافیک دانلود از سایت اسپورت دانلود نیم بها محاسبه می شود
تیم ملی فوتبال

این نمایش را متوقف کنید

فدراسیون فوتبال روندی را برای انتخاب سرمربی تیم ملی ایران کلید زده که بیشتر به یک نمایش شباهت دارد تا یک روند عمل‌گرایانه و منطقی!

تیم ملی فوتبال ایران در برهه‌ای به سر می‌برد که سرمربی ندارد و برای پرهیز از تکرار اتفاقاتی مانند انتخاب مارک ویلموتس، هیچ‌کس فشاری روی فدراسیون فوتبال برای انتخاب سرمربی جدید نگذاشته اما این بار هم فدراسیون فوتبال – که سعی دارد اختیار عمل را در دست خود بگیرد – به بیراهه رفته و نمی‌داند چطور این اوضاع را مدیریت کند!

با رفتن کی‌روش، مشخصا فدراسیون فوتبال برنامه مشخصی برای سپردن نیمکت این تیم به یک مربی جدید ندارد و نتوانسته به یک گزینه مشخص دست یابد به طوری که از دیروز نمایشی تحت عنوان گرفتن برنامه از مربیان ایرانی به راه افتاده که در همین چند ساعت، غیرمنطقی بودن این اقدام فدراسیون برای اهالی فوتبال، عجیب و سوال برانگیز جلوه کرده است.

روز گذشته خبری از فدراسیون به بیرون درز کرد که مدیران این فدراسیون از پنج مربی ایرانی برای هدایت تیم ملی در جام ملت‌ها برنامه خواسته‌اند. این پنج مربی شامل حسین فرکی، امیر قلعه‌نویی، جواد نکونام، فرهاد مجیدی و مهدی تارتار بودند.

انتشار این فهرست در شرایطی رقم خورد که در میان تمام فدراسیون‌های عضو فیفا، ایران تنها کشوری است که به این سبک و سیاق برای نیمکت تیم ملی به دنبال سرمربی می‌گردد.

این نمایش عجیب برای گزینه‌های هدایت تیم ملی هم سوال برانگیز است و مشخص نیست که فدراسیون در پس این نمایش چه هدفی را دنبال می‌کند؟ آیا این نمایش، پلی برای رسیدن به مربیان خارجی است؟ آیا قرار است کارنامه مربیان ایرانی به رخ اهالی فوتبال کشیده شود در حالی که برخی از آنها حتی در چند سال گذشته فعالیتی در مسابقات باشگاهی ایران هم نداشته‌اند؟

اگر چه به همین اقدام هم ایراد وارد است اما از مربیانی برنامه گرفته شده که سال‌هاست که فعالیتی در لیگ برتر و حتی دسته یک ندارند و برخی هم دستاورد بزرگی در فوتبال نداشته‌اند. از طرف دیگر از پرافتخارترین مربی ایرانی در چند سال اخیر یعنی یحیی گل‌محمدی هیچ نامی برده نشده است.

حداقل گل‌محمدی به عنوان قهرمان چند دوره لیگ برتر و کسی که تیمش را تا فینال لیگ قهرمانان آسیا هدایت کرده شایسته حضور در بین گزینه‌های تیم ملی است ولی از او دعوت به عمل نیامده است و فدراسیون از دستیار سابق گل‌محمدی یعنی حمید مطهری – که امسال اولین فصل سرمربیگری او در تیم تقریبا بحران زده نساجی است – به عنوان گزینه‌ای بالقوه برای هدایت تیم ملی ایران نام می‌برد!

برخی از این مربیان با تیم‌های خود قرارداد دارند و برنامه دادن به فدراسیون فوتبال مصداق بارز تخطی از اصول حرفه‌ای است. دیروز (جمعه) فدراسیون فوتبال درباره مذاکره با برانکو به عنوان یک گزینه خارجی، قرارداد او با عمان را پیش کشیده اما فراموش کرده که فرهاد مجیدی با یک تیم اماراتی قراردارد دارد و قلعه‌نویی و تارتار هم در اواسط فصل در حال همکاری با باشگاه‌های خود هستند.

حتی این فدراسیون نام مربیان خارجی شاغل در ایران را هم وسط کشیده (هر چند به طور مشخص نامی از آن‌ها برده نشده است) اما این مربیان حرفه‌ای هم با تیم‌های خود قرارداد دارند.

از هر سمت که به این رویه نگاه می‌کنیم، سراسر پر از اشکال و ایراد است و مشخص نیست چرا این اسامی که هنوز برنامه خود را هم تحویل فدراسیون نداده‌اند، به طور رسمی در رسانه‌ها اعلام می‌شوند.

امیر قلعه‌نویی اولین نفری است که خودش را از این نمایش کنار کشیده است. سرمربی باتجربه گل‌گهر که از مدت‌ها قبل به عنوان گزینه‌ای بالقوه برای هدایت تیم ملی ایران مطرح شده بود – پس از اتفاقات روز گذشته و مطرح شدن برخی سناریوها و برخی احتمالات که در پشت این نمایش وجود دارد – از هدایت تیم ملی انصراف داد. بعید نیست که تا چند ساعت دیگر نام‌های دیگر هم خود را از این نمایش کنار بکشند.

برای فدراسیون فوتبال ایران که از قدرت‌های آسیا به شمار می‌رود، بهتر است این نمایش را هر چه زودتر تمام کند و به جای بازی با اذهان عمومی، به سراغ یک گزینه عمل‌گرایانه برود و نیمکت تیم ملی را به یک مربی شایسته واگذار کند نه اینکه نام مربیان جوان، کم تجربه و حتی بدون افتخار را در رسانه‌ها مطرح کند.

نوبیتکس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *