فرمول یک مکزیک ۲۰۱۸ با قهرمانی مکس وشتاپن از تیم ردبول به پایان رسید؛ همیلتون نیز پنجمین قهرمانی خود را در فرمول یک جشن گرفت.
مرحله نوزدهم رقابتهای فرمول یک ۲۰۱۸ که در کشور مکزیک و پیست هرمانوس رودریگز برگزار شد، با قهرمانیمکس وشتاپن از تیم ردبول به پایان رسید. در این رقابت نفسگیر، وشتاپن توانست با زمان یک ساعت و ۳۴ دقیقه و ۱۸.۶۴۳ در جایگاه نخست گرندپری مکزیک قرار بگیرد. پس از مکس وشتاپن هلندی، سباستین فتل و کیمی رایکونن از تیم تیم فراری در جایگاه دوم و سوم ایستادند. لوئیس همیلتون از تیم فرمول یک مرسدس، نیز با عنوان چهارم در این مسابقه، به پنجمین قهرمانی خود در مسابقات فرمول یک دست یافت.
دانلود فرمول یک مکزیک
مسابقه با استارت فوقالعاده وشتاپن و همیلتون و پیشتازی راننده جوان ردبول آغاز شد؛ در همان لحظات ابتدایی مسابقه برخورد خودروی برندون هارتلی و استبان اکن و پرتاپ قطعات آن به زیر خودروی فرناندو آلونسو، منجر به خروج راننده مکلارن از رقابت شد. کارلوس ساینز نیز دومین رانندهای بود که از مسابقه خارج شد تا برای لحظاتی شرایط خودروی ایمنی مجازی اعمال شود. سرجیو پرز راننده مکزیکی فورس ایندیا هم بهدلیل مشکل خودرویش از ادامه مسابقه کنار کشید. پرز سومین رانندهای است که پس از آلونسو و ساینز از مسابقه خارج میشود.
رانندگان مرسدس در دور دوازدهم با مراجعه به پیتاستاپ، لاستیکهای خود را به سوپرسافت تعویض کردند. در ادامه مکس وشتاپن نیز لاستیکهای خود را تعویض کرد تا رانندگان فراری به ردههای اول و دوم برسند. هرچند که جایگاه دومی رایکونن خیلی طول نکشید و وشتاپن کمی بعد از او سبقت گرفت و به رده دوم رسید. در ادامه سباستین فتل و کیمی رایکونن نیز لاستیکهای خود را به سوپرسافت تعویض کردند تا رانندگان پیشتاز همگی یکبار لاستیک تعویض کرده باشند. طی این اتفاقات، جایگاه رانندگان بار دیگر به نفع وشتاپن و همیلتون تغییر کرد تا آنها در صدر قرار بگیرند و فتل بار دیگر به رده چهارم برسد.
همیلتون به مشکل خوردگی لاستیک جلوی خودرویش اشاره میکند که باعث ایجاد دردسر برای ادامه مسابقه خواهد شد. به همین علت تیم ردبول به ریکیاردو اعلام کرد که با توجه به خوردگی لاستیک جلوی همیلتون، برای سبقتگیری فشار بیاورد. شرایط خودروی ایمنی مجازی تاحدودی به نفع فتل شد تا راننده آلمانی پس از بازگشت شرایط عادی با سبقتگیری به رده سوم برسد. هرچند که لاستیکهای فتل هم وضعیت مناسبی نداشتند، اما فتل توانست با استفاده از DRS به خوبی از رقیب اصلی خود سبقت بگیرد و به رده دوم برسد. در ادامه فتل توانست چند بار سریعترین رکورد پیست را به نام خود ثبت کند.
با حاد شدن مشکل لاستیک همیلتون و سبقت گرفتن ریکیاردو از راننده انگلیسی، مدیران تیم مرسدس اجازه رفتن به پیتاستاپ را صادر کردند. فتل و همیلتون در فاصله بسیار کمی به پیتاستاپ رفتند و لاستیکهای التراسافت زیر خودروی خود انداختند. فتل که تا رده دوم پیش رفته بود، با مراجعه به پیتاستاپ به جایگاه سوم بازگشت. همیلتون نیز در این تغییرات تا رده پنجم و جلوتر از بوتاس پایین رفت. همیلتون که با همین رده نیز به مقام قهرمانی زودهنگام فرمول یک ۲۰۱۸ خواهد رسید، مسابقه را با آرامش بیشتری ادامه میدهد تا مشکل غیرمنتظرهای برایش پیش نیاید.
خروج دنیل ریکیاردو در دورهای پایانی و در شرایطی که در جایگاه دوم قرار داشت، منجر به جلو افتادن رانندگان فراری شد. در ادامه با اعمال شرایط خودروی ایمنی مجازی، بوتاس به پیت استاپ رفت و لاستیک التراسافت استفاده کرد. بوتاس با لاستیکهای جدید چند بار رکورد سریعترین دور پیست را جابهجا کرد تا بیشترین رکوردهای فصل ۲۰۱۸ را به نام خود ثبت کند.
به این ترتیب مکس وشتاپن با ثبت زمان یک ساعت و ۳۸ دقیقه و ۲۸.۸۵۱ در جایگاه نخست گرندپری فرمول یک مکزیک ۲۰۱۸ ایستاد. سباستین فتل با اختلاف ۱۷.۳۱۶ نسبت به وشتاپن در رده دوم ایستاد و کیمی رایکونن نیز با اختلاف ۳۲.۵۹۸ ثانیهای نسبت به همتیمی خود، به رده سوم بسنده کرد. هماکنون لوئیس همیلتون از تیم مرسدس با ۳۵۸ امتیاز در جایگاه نخست رانندگان فرمول یک ۲۰۱۸ قرار دارد و سباستین فتل با ۲۷۶ امتیاز او را تعقیب میکند. پس از فتل، کیمی رایکونن از تیم فراری، بوتاس از مرسدس، وشتاپن و ریکیاردو از ردبول در ردههای سوم تا ششم قرار دارند.
در جدول تیمی نیز تیم مرسدس بنز با توجه به عملکرد نسبتا خوب همیلتون و بوتاس در این هفته، با ۵۸۵ امتیاز جایگاه نخست را به خود اختصاص داده است. تیم فراری با ۵۳۰ امتیاز و ردبول با ۳۶۲ امتیاز در رده دوم و سوم قرار گرفتهاند. تیمهای رنو، هاس، مکلارن، فورس ایندیا، سائوبر، تورو روسو و ویلیامز نیز به رتبههای بعدی بسنده کردهاند.
مرحله بیستم رقابتهای فرمول یک ۲۰۱۸، بیستم آبان ماه امسال در کشور برزیل برگزار خواهد شد. ویدئوی لحظات حساس گرندپری مکزیک در انتهای مطلب، قابل مشاهده است.